Bedankt Hamley Books voor het recensie-exemplaar van Heen voor mijn deelname aan de blogtour.

Als George op haar vijftiende geadopteerd wordt door haar oom en tante, na jarenlang in een weeshuis gewoond te hebben, zonder enige kennis van wie haar vader, moeder of overige familie is, heeft ze daar gemengde gevoelens bij.
Natuurlijk is ze blij eindelijk familie te leren kennen en er misschien zelfs achter te komen wie haar ouders zijn of waren maar ze had net zo lief tot haar achttiende in het weeshuis gewoond, waar ze haar beste vriendin Lotte heeft en waar ze het leven inmiddels kent.
Maar niets kon haar voorbereiden op wat haar daadwerkelijk te wachten staat, als ze wordt geconfronteerd met haar verborgen talenten.

Heen is een verhaal waar je direct in zit. De hoofdstukken zijn kort en eindigen telkens zo, dat je gewoon moet blijven doorlezen. De schrijfstijl van Mel Hartman helpt daar ook echt aan mee. Ondanks dat er voor George, alsook de lezer, een heel nieuwe wereld open gaat, is het verhaal geen moment moeilijk te volgen en ga je er echt vloeiend doorheen. Alles is daarnaast heel beeldend beschreven waardoor je het allemaal voor je kunt zien. Het maakt dat je je echt in het leven van George waant, dat een ware ontdekkingsreis blijkt.
Je leert het leven en de wezens in de Ark kennen door de ogen van George, die er net zoveel vanaf weet als de lezer: niets. Het is leuk om het samen te ontdekken en je hebt zo ook niet het idee dat je iets mist, het wordt namelijk allemaal nog uitgelegd. Gelukkig gaat hier ook niet veel tijd overheen, waardoor het boek een sterke aantrekkingskracht heeft. Het is geen moment saai en het verhaal vordert vlot.
Het is een wereld die je moet zien om hem te geloven en Mel Hartman heeft de kracht om je deze wereld te laten zien door hem te lezen. Het is geen moment ongeloofwaardig en wordt zelfs erg realistisch neergezet. Zowel door het personage George, die uit een “normale” wereld komt alsook de manier waarop er dingen niet waarneembaar zijn voor mensen die het niet aan gaat. Het is duidelijk dat ook over de kleine details goed is nagedacht.
Een specifiek plot kan ik nog niet helemaal ontdekken in het verhaal en ik vermoed dat dit een serie wordt die alles in perspectief zet als het compleet gelezen is.

Heen, het eerste deel in de Tunnels-serie is een perfect eerste deel, dat boordevol spanning zit, leuke personages heeft en een wereld die het waard is om verder te ontdekken. Het smaakt absoluut naar meer en het volgende deel kan mij niet snel genoeg komen.

Beoordeling: πŸ’›πŸ’›πŸ’›πŸ’›

Neem ook een kijkje bij de overige bloggers.

Een gedachte over “Blogtour Hamley Books: Mel Hartman – Heen