Namens VrouwenThrillers las ik Perfecte misdaad van Helen Fields, deze recensie verscheen dan ook oorspronkelijk op Vrouwenthrillers.nl Bedankt, ook aan Ambo|Anthos voor het recensie-exemplaar.

Perfecte misdaad is alweer het vijfde deel in de inmiddels beroemde D.I. Callanach serie van Helen Fields. Nog steeds kijkt men reikhalzend uit naar een nieuw deel en worden ze goed beoordeeld.
Als Stephen Berry gered wordt van zijn zelfmoordpoging lijkt het verhaal te beginnen met een positieve noot, maar als hij niet veel later onderaan een klif gevonden wordt is duidelijk dat Helen Fields haar streken nog niet verleerd is. Ondanks zijn eerdere zelfmoordpoging is men er niet van overtuigd dat het ook deze keer om zelfmoord gaat en wordt het team Zware Misdrijven op de zaak gezet. Al gauw duiken er meer zelfmoordzaken op waar een luchtje aan zit en het is veilig te zeggen dat iemand er de hand in heeft. Voor Ava en haar team wederom de zware taak om dit tot op de bodem uit te zoeken.

Ook dit keer wordt er weer ingegaan op de privΓ©levens van zowel Ava als Luc. Luc is net terug van een tripje naar Parijs met zijn moeder en hoewel hun band weer is aangehaald, lijkt hij toch met vragen achtergebleven te zijn. Hij besluit op onderzoek uit te gaan maar belandt daardoor in een heel lastig parket, dat op zijn beurt ook weer zorgt voor een moeilijke situatie tussen Ava en Luc. Het is inmiddels duidelijk dat de lijn tussen vriendschap en collega’s heel dun is en ook in dit boek hebben ze daar nog veel moeite mee. Deze nieuwe ontwikkeling maakt het daar dan ook niet makkelijker op. Hoewel er van deze meeste personages en belangrijke gebeurtenissen korte hints gegeven worden is het toch noodzaak om de vorige delen gelezen te hebben. De relatie tussen Ava en Luc, maar ook de omgang met overige personages, komen alleen dan tot hun recht. Er is in dit deel dan ook weinig aandacht besteed aan hoe de bekende personages overkomen, dit is namelijk al lang en breed uitgemeten. Nieuwe personages worden beter onder de loep genomen, al geeft dit geen garantie voor hoe zij werkelijk in elkaar zitten…

Helen Fields laat zich in Perfecte misdaad weer van haar beste kant zien. Niet alleen is er aandacht besteed aan de opzet van de personages en de al bestaande verhaallijnen, ook de nieuwe plot zorgt weer voor veel leesplezier. Het gaat niet alleen diep en zet de lezer meer dan eens op het verkeerde been, er is ook weer aan het psychologische aspect gedacht. Verder laat ze wederom zien dat haar boeken niet voor mensen met een zwakke maag zijn. Het is meer dan duidelijk dat Helen Fields nog steeds voldoende in petto heeft om de thrillerwereld op zijn kop te zetten.

Beoordeling: πŸ’›πŸ’›πŸ’›πŸ’›πŸ’›

Een gedachte over “Recensie Helen Fields – Perfecte misdaad